Perception of learning according to eighth semester students of the Law degree of the University of Sonora Campus Caborca Case study
DOI:
https://doi.org/10.46588/invurnus.v15i1.3Keywords:
Perception of quality, educational quality, student satisfactionAbstract
A high-quality higher education system is essential to ensure that graduates contribute effectively to the productive, economic and social development of their environment. To a large extent, research on educational quality is carried out by the relevant authorities: academic satisfaction, knowledge, skills and infrastructure are approached, based on the ideal that has been planned and / or established from the top of the administration and rarely analyzed from the perspective of the students themselves. Regardless, their expectations remain, whether their need for learning was met or not, if the knowledge acquired corresponds to labor requirements, if their skills and attitudes are effective tools for success or heavy obsolete burdens. The research, unlike other studies, is carried out with students who retain their quality as such and considers those who are in the eighth semester of the law degree of the University of Sonora Campus Caborca with two essential characteristics a). They have completed most of the curriculum and b). They carry out the second of three professional practices, in whose space they have implemented the academic assets obtained in the classroom.
Downloads
References
Acosta, A. (2010). Príncipes, burócratas y gerentes. El gobierno de las universidades públicas en México. México: ANUIES.
Badillo, R., Buendía, A., & Krucken, G. (2015). Liderazgo de los rectores frente a la “tercera misión” de la universidad. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 393-417.
Bogue, E., & Saunders, R. L. (1992). The Evidence for Quality. San Francisco , California, EEUU: Jossey Bass Inc. Publishers.
Buendía, A., & Sampedro, J. (2013, diciembre). ¿La evaluación y acreditación mejoran la calidad de programas de licenciatura en México? Revista Reencuentro(68), 58-68.
Cruz, Y., & Cruz, A. (2008). La educación superior en México tendencias y desafíos. Avaliacao: Revista de Avaliacao da Educacao Superior (Campinas), 23-29.
Gibbons, M. e. (1997). La nueva producción del conocimiento. Barcelona: Pomares-Corredor S.A.
INEGI. (2003). Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática. Retrieved from http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/Productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/historicos/2104/702825460679/702825460679_1.pdf
Muñoz, H. (2016). ¿Hacia dónde va la Universidad del Siglo XXI? México: MAPorrúa.
OCDE. (2019). OCDE.ORG. Retrieved from OCDE.ORG: https://www.oecd.org/centrodemexico/medios/educacion_superior_en_mexico.pdf
Rubio, J. (2007, diciembre). La evaluación y acreditación de la educación superior en México: un largo camino aún por recorrer. Reencuentro, 50, 35-44.
SEGOB. (2020, febrero 11). Diario Oficial de la Federación. Retrieved from SEGOB-DOF: http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=4642789&fecha=29/01/1990
Tuirán, R. (2010). Aliat.edu. Retrieved from Aliat.edu: http://online.aliat.edu.mx/adistancia/Calidad/unidad4/lecturas/TXT_1_S4_EDUC_SUP_AVAN_REZ_RET_TUIRAN.pdf
UNISON. (2015). Universidad de Sonora. Retrieved from Planeación.unison.mx: https://planeacion.unison.mx/pdf/encuesta_de_apreciacion_estudiantil_2015.pdf
Yzaguirre, L. (2005). Calidad Educativa e ISO 9001-2000 en México. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1).