Doctoral training and its academic-social impact on local development

Authors

  • Zulema de la Caridad Matos Columbié Doctor en Ciencias Pedagógicas. Jefe de Dpto. Formación de Grados Científicos. Universidad de Guantánamo, Cuba
  • Susana Angélica Pastrana Corral Doctor en Administración Pública. Dpto. Ciencias Sociales. Campus Caborca.Universidad de Sonora, México
  • Ceila Matos Columbié Profesor Titular. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas de Cuba. Profesor Invitado de la Universidad de Guantánamo

DOI:

https://doi.org/10.46588/invurnus.v14i1.20

Keywords:

doctoral training, theoretical-methodological training, research training

Abstract

The present investigation dims to analize the social academic impacted for the local development that has actually in the process of de doctoral formation of the profession of the different branches of knowledge as in Guantánamo, Cuba province and in the state of Sonora, México. It was designes as an empiric study in the wich applies different methods and investigation techniques of the education in the different units shown, doctoral students, teacher, tutors, opponents, managers and others and they coold determine the regulations the characterize this process. A pedagogical model of doctorate formation that includes that sistematically the methodological and theoretical formation and the investigative starting with the development of the investigative process for the thesis, that responds since the practical theoretical contribution of the science, of the pressing problems that are didanose in the practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Duran Rill, R.; et al (2015). Escuela de formación doctoral de la Universidad de Guantánamo, una experiencia para el desarrollo local. Vol 15. Núm 52. Abril – Junio. http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/issue/view/12. http://www.redalyc.org/html/4757/475747193009/

Hernández-Guzmán, L. y Nieto Gutiérrez, J. (2010). La formación doctoral en México, historia y situación actual. Revista Digital Universitaria 1 de mayo 2010 • Volumen 11 Número 5 • ISSN: 1067-6079. En http://www.revista.unam.mx/vol.11/num5/art46/int46.htm

Luna Serrano, E. y Cordero Arroyo, G. (2017). Contribuciones a la evaluación educativa desde la formación doctoral. Editorial Universitaria. ISBN: 9786077427087 https://www.elsotano.com/libro/contribuciones-a-la-evaluacion-educativa-desde-laformacion-doctoral_10518454

Matos Columbié Z.; et al (2019). El laboratorio socioeducativo de montaña “Juan Carlos Gallego Torres” para el desarrollo estra-tégico de la formación doctoral en el ecosistema montañoso de Yateras, Guantánamo. Dpto. Formación de Grados científicos. Universidad de Guantánamo. (Inédito)

Robas-Díaz, F. E.; et al (2018). Experiencias y retos en la formación doctoral en Ciencias Pedagógicas en la Universidad de Guantánamo. Revista Edusol. Vol 18 número especial. http://200.14.55.139/index.php/EduSol/issue/view/69

Rodríguez Castilla, L.; et al (2018). Experiencias internacionales en el desarrollo de habilidades informacionales en la formación doctoral. Revista Académica. Universidad de Costa Rica. Volumen 8, número 2: julio-diciembre 2018. DOI 10.15517/ECI. V8I2.30522. HTTPS://REVISTAS.UCR.AC.CR/INDEX. PHP/ECIENCIAS/ARTICLE/VIEW/30522

Pastrana Corral, S. (2018). El servicio social y el desarrollo social comunitario. Conferencia Magistral. Grupo de Formación Doctoral en Ciencias Pedagógicas. Escuela de Formación Doctoral. Universidad de Guantánamo.

Published

2019-01-01

How to Cite

Matos Columbié, Z. de la C., Pastrana Corral, S. A., & Matos Columbié, C. (2019). Doctoral training and its academic-social impact on local development. INVURNUS, 14(1), 28–33. https://doi.org/10.46588/invurnus.v14i1.20

Issue

Section

Artículos

Metrics

Most read articles by the same author(s)