Analysis of the Evaluation of the National Quality Postgraduate Program: Universidad de Sonora 2015-2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46588/invurnus.v15i2.23

Keywords:

PNPC, quality managment, Universities

Abstract

Quality management of mexican Universities and Public Research Centers, is considered to be still in the process of evolution; since results of the quality of the academic programs have been publicly available for a relatively short time. Presented in the form of surveys and in the form of open data, although they comply with the transparency standards established by government entities. This information is referred to as a survey, which includes categorical and opinion responses, referred to in the assessment opinions of the National Quality Postgraduate Program in México. This research seeks Analysis of Results of Assessment Opinions of the National Quality Postgraduate Program, using as example the academic programs of the University of Sonora.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbón, O., Fernández J. (2017). Rol de la Gestión Educativa Estratégica en la Gestión del Conocimiento, la Ciencia, la Tecnología y la Innovación e la Educación Superior. Educación Médica. Volume 19, Issue 1, January–February 2018, Pages 51-55. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.001

Barroso, F. (2011). Gestión del conocimiento en instituciones de educación superior y centros de investigación científica en el estado de Yucatán. Congreso internacional de contaduría, administración, e informática, D.F., México. Recuperado de http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xvi/docs/9E.pdf

Careaga M., Meyer E., Badilla M., Jiménez L., y Sepúlveda E., (2017). Quality Assurance for Postgraduate Programs: Design of a Model Applied on a University in Chile. International Review of Reserch in Open and Distributed Learning. Volume 18, Number 1, February 2017. DOI: https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i1.2670.

Colin O. L. (2002). Las normas ISO 9000:2000 de Sistemas de Gestión de la Calidad. Boletín IIE, julio-agosto, 182- 188. Recuperado de http://www.iie.org.mx/bolISO02/tecni2.pdf

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología [Conacyt]. (2019). Programa Nacional de Posgrados de Calidad. Recuperado de https://www.conacyt.gob.mx/index.php/becas-y-posgrados/programa-nacional-de-posgrados-de-calidad.

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología [Conacyt]. (2020a). Marco de referencia para la evaluación y seguimiento de programas de nuevo ingreso modalidad escolarizada. Recuperado de https://www.conacyt.gob.mx/index.php/el-conacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-pnpc/marcos-de-referencia-pnpc/19842-marco-referencia-evaluacion-programas-nuevo-ingre/file

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología [Conacyt]. (2020b) Padrón del Programa Nacional de Posgrados de Calidad. Recuperado de http://svrtmp.main.conacyt.mx/ConsultasPNPC/padron-pnpc.php

Fatemeh, H., Mohammad, R., Azam, A. (2011). The Quality Curriculum Evaluation in Postgraduate Studies of Educational Management and Planning in the Public Universities of Tehran City. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 15, 2011, Pages 3723-3730. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.363.

Fernández, N. (2007). Educación Superior y Calidad en América Latina y Argentina. Los procesos de evaluación y acreditación. ISBN: 978-987-1172-18-4 Buenos Aires: Eduntref.

Hanushek E. A. and Wößmann L. (2007). The Role of Education Quality in Economic Growth. World Bank Policy Research Working Paper 4122, February 2007. Recuperado de https://elibrary.worldbank.org/doi/pdf/10.1596/1813-9450-4122

ISO (2015). Sistema de Gestión de Calidad - Fundamentos y vocabulario (NMX-CC-9000-IMNC-2015). Recuperado de http://serviciosweb.unevt.edu.mx/SGC/SisGesCal/1.%20MANUAL%20DE%20CALIDAD/1.2%20COORDINACION%20DE%20CALDIAD/Normas/NMX-CC-9000-IMNC-2015_E.pdf

OECD (2007). Insights Human Capital: how what you know shapes your life. ISBN-92-64-029095 © OECD 2007. Recuperado de https://www.oecd.org/insights/38435951.pdf

OCDE (2011). Regions and Innovation Policy. Paris, OECD. Recuperado de http://www.oecd.org/innovation/reviewsofregionalinnovationregionsandinnovationpolicy.htm

Pérez, A. (2007). La evaluación y la universidad como objeto de estudio. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 12, n. 4, p. 583-596, dez. 2007. 585-587. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/aval/v12n4/a03v12n4.pdf

PNPC (2011). Glosario de términos del PNPC para programas de posgrado escolarizados. SEP, CONACYT. Recuperado de http://dsia.uv.mx/sipo/Material_apoyo/Glosario_Escolarizada.pdf

Secretaría de la Función Pública [SFP] (2018). Marco Conceptual sobre Gestión del Conocimiento. Recuperado de https://usp.funcionpublica.gob.mx/html/Documentacion-DGDHSPC/AutogestionConocimiento/MarcoConceptual_GestionConocimiento.pdf

Taraneh, E., Yasaman, M., Reza, B., Abbas, R. (2012). Measuring Service Quality of Islamic Azad University of Mazandaran using SERVQUAL Model. Iranian Journal of Management Studies (IJMS) Vol.6, No.1, January 2013, pp: 99-116. Recuperado de https://ijms.ut.ac.ir/rticle_30126_374900c5dc195493534884a7cb9eebc8.pdf

Tarí Guilló, J.J. y García Fernández, M. (2009). Dimensiones de la gestión del conocimiento y de la gestión de calidad: Una revisión de literatura. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa. Vol. 15, No.3, 2009, pp. 135-148, ISSN:1135-2523.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2009). Conferencia mundial sobre educación superior 2009: “Las Nuevas Dinámicas de la Educación Superior y de la Investigación para el Cambio Social y el Desarrollo” [World conference on higher education 2009: “The New Dynamics of Higher Education and Research for Social Change and Development”]. París: Unesco. Recuperado de http://www.unesco.org/education/wche/CMES_Folleto_informativo_25032009.pdf

Universidad de Sonora [UNISON]. (2020). Dirección de Investigación y Posgrado (2020). Recuperado de http://www.investigacion.uson.mx/?p=24

Published

2020-05-01

How to Cite

Romero Borbón, L. F., Borbón Morales, C. G., Romero Dessens, L. F., Rueda Puente, E. O., & Ortega García, J. (2020). Analysis of the Evaluation of the National Quality Postgraduate Program: Universidad de Sonora 2015-2018. INVURNUS, 15(2), 3–11. https://doi.org/10.46588/invurnus.v15i2.23

Metrics

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)