Sonoran “cazuela”: among tradition and innovation
DOI:
https://doi.org/10.46588/invurnus.v14i2.15Keywords:
traditional food, regional products, consumer behaviorAbstract
The globalization has allowed a higher commercial and information interconnection, in addition to the adoption of new social structures that affect people’s habits and lifestyles. From the nourishment perspective, the consumption patterns show a trend towards the demand for the fast food products. In the particular case of Sonora, the traditional diet has been built on regional dishes and highly nutritious; nevertheless, in light of a new environment the demand is modified, leading entrepreneurs to adapt in order to satisfy this demanding market. The purpose of this research is to identify the knowledge that consumers have about a traditional product such as “cazuela”, and also the acceptance it has if it is marketed in a format with innovation, such as instant soup or a ready to consume. The results show a receptive attitude towards a more practical product but that maintains traditional elements in its elaboration.
Downloads
References
Amelien V., Fort F. andFerras, N. (2007). Hyper-real territories and urban markets: changing conventions for local food – case studies from France and Norway. Anthropologyoffood.S2, Marzo.
Arzak, M. (2011). Aceptación de una innovación alimentaria discontinua por parte del consumidor. Aplicación para un producto lácteo. Universidad Pública de Navarra. Pamplona/Iruña, España.
Bringen, G., Amoutzopoulos, B., Özge, S., Özer, H., Gülcin, S. y Bakan, A. (2013). A pilot study on food composition of five Turkish traditional foods, British Food Journal, 115 (3): 394-408.
Camou, E. (2012). Raíces de nuestra identidad: historia, alimentación y cultura. MC Hernández y JM Meléndez, Alimentación contemporánea: un paradigma en crisis y respuestas alternativas, CIAD, AC, AM Editores, México.
Cervantes, F., Patiño, A., Cesín, A. y González M. (2016). Innovando los estudios de mercado de los quesos artesanales. El valor simbólico del queso de poro. Estudios Sociales, Hermosillo, Sonora, vol. 27 (49): 67- 91.
De Roest, K. y Menghi, A. (201). Reconsidering ‘Traditional’ Food: The Case of Parmigiano Reggiano Cheese, Sociologia Ruralis, 40 (4): 339-451
Domínguez-López, A., Villanueva-Carvajal, A., ArriagaJordán, C. y Espinoza-Ortega, A. (2011). Alimentos artesanales y tradicionales: el queso Oaxaca como un caso de estudio del Centro de México. Estudios sociales (Hermosillo, Son.), 19(38): 165-193.
Espejel, J., Camarena, D. y Sandoval, S. (2014). Alimentos tradicionales en Sonora, México: factores que influyen en su consumo, Innovar Journal, vol. 24 (53): 127-139.
Feliciano, D., Albisu, L.M. y Camarena, D.M. (2003). La comercialización de la carne de cordero fresco en Zaragoza, Información Técnica Económica Agraria (ITEA), Revista española de la Asociación Interprofesional para el Desarrollo Agrario, 3 (99A): 177-191.
Ferrales, C. (2018). Comercialización de alimentos tradicionales de Sonora: el caso de la región transfronteriza Sonora-Arizona, Tesis de Maestría en Integración Económica, División de Ciencias Económicas y Administrativas, Universidad de Sonora.
Flores y Escalante, J. (2012). Nuestro mero mole: Breve historia de la cocina mexicana. DR. Segunda edición. México.
Hidalgo-Milpa, M., Arriaga-Jordán, C.M., Cesín-Vargas, A. y Espinoza-Ortega, A. (2016). Characterisation of consumers of traditional foods: the case of Mexican fresh cheeses, British Food Journal, 118 (4): 915-930.
Jiménez-Cruz, A., Turnbull, W. H., Bacardi-Gascón, M., y Rosales–Garay, P. (2004). A high-fiber, moderateglycemic-index, Mexican style diet improves dyslipidemia in individuals with type 2 diabetes. Nutrition Research, 24(1), 19-27
Kristbergsson, K. y Oliveira, J. (2016). Traditional Foods. Springer.
Laryea, D.,Akoto, E.,Oduro, I.y Appaw, W.(2016). Consumer perception of traditional foods in Ghana, Nutrition & Food Science, 46 (1): 96-107.
Muchnik, J. (2006). Identidad territorial y calidad de los alimentos: procesos de calificación y competencias de los consumidores. Agroalimentaria, 22: 89-98.
Paredes López, O., Guevara Lara, F., & Bello Pérez, L. A. (2009). La nixtamalización y el valor nutritivo del maíz. Ciencias, 92(092).
Renko, S. y Bucar, K. (2014). Sensing nostalgia through traditional food: an insight from Croatia, British Food Journal, 116 (11), 1672-1691.
Renko, S., Cerjak, M., Haas, R., Brunner, F. and Tomić, M. (2014). What motivates consumers to buy traditional food products? Evidence from Croatia and Austria using word association and laddering interviews, British Food Journal, 116 (11): 1726-1747.
Rodríguez Calderón, T. D. J., Chávez Mejía, M. C., Thomé Ortiz, H., y Miranda Román, G. (2017). Elaboración y consumo de tortillas como patrimonio cultural de San Pedro del Rosal, México. Región y sociedad, 29(70): 155-179.
Rojas-Rivas, E., Espinoza-Ortega, A., Thomé-Ortíz, H. y Moctezuma-Pérez, S. (2019). Consumers’ perception of amaranth in Mexico, British Food Journal, 121 (6): 1190- 1202.
Sandoval, S. y Camarena, D. (2015). Gente de Carne y Trigo. 1ra Edición. Hermosillo. CIAD, A.C, AM Editores, México.
Sandoval S. y Camarena D. (2012). Comportamiento alimentario y perfil de consumo de los sonorenses: el caso de las comidas internacionales, Hermosillo, Sonora, Colegio de Sonora, Región y sociedad, 23 (50): 51-72.
Serrano-Cruz, M., Espinoza, A., Sepúlveda, W., VizcarraBordi, I. y Thomé-Ortiz, H. (2018). Factors associated with the consumption of traditional foods in central Mexico; British Food Journal, 120 (11), 2695-2709
Thompson, J. (1993). Ideología y cultura moderna. Teoría crítica en la era de la comunicación de masas. Editorial Universidad Autónoma.
Trichopoulou, A., Vasilopoulou, E., Georga, K., Soukara, S. y Dilis, V. (2007). Traditional Foods: Why and How to Sustain Them. En Trends in Food Science y Technology. Volumen 17, 498–504.
Vandermoere, F., Blanchemanches, S., Bieberstein, A., Marette, S.andRoosen, J. (2010). The morality of attitudes toward nanotechnology: about God, technoscientific progress, and interfering with nature. Journal of Nanoparticle Research, 12: 373-381.
Wang, O., Gellynck, X. y Verbeke, W. (2016), Perceptions of Chinese traditional food and European food among Chinese consumers, British Food Journal, 118 (12): 2855-2872.